torstai 6. elokuuta 2015

Pluto

Meillä on perheensisäisiä mielipide eroja koskien Plutoa; kuuluisiko sen olla planeetta vai koira. Vaikka minun väitetään tämän tästä muistuttavan kovasti Rillit huurussa -sarjan Sheldonia, en ole tästä asiasta hänen kanssaan yhtä mieltä. Tai en ainakaan ole ollut.

Joku aika sitten facebookissa levisi paikkansa pitämätön väittämä, että Pluto on saanut planeetta-statuksensa takaisin ja jälkikasvu patisti minut selvittämään, onko se totta vai ei ja mitä siitä oikein sanotaan. Se oli paria päivää ennen New Horizonin Pluto-ohilentoa. Sen jälkeen Pluto onkin ollut pinnalla, ainakin meillä.

Loman aikana en tullut seuranneeksi Pluto-uutisia, joten olen tänään päivittänyt itseäni ajan tasalle. Olen myös yrittänyt lukea kaiken äkkiseltään käsiini saamani vanhemman tiedon kyseisestä planeetasta. Aika vähän lopulta olen tiennyt. En tiennyt edes, että sillä on kuu, saati että niitä on monta ja että sitä voidaan jopa pitää kaksoisplaneettana suurimman kuunsa kanssa. Tai siis, eihän sen pitänyt olla lainkaan planeetta. Aloin jo horjua vakaasta mielipiteestäni, mutta luettuani hieman lisää en toisaalta löytänyt perusteita planeettaudelle. Toisaalta, enpä minä sitä asiaa saa päättää, olin sitten mitä mieltä tahansa. Lasteni suureksi pettymykseksi, eikun tietysti helpotukseksi, koska emme olleet samaa mieltä.


Ps. Tuonne alkuun piti kirjoittaa: "Onko Pluto planeetta vai ei", mutta jotenkin ajatukseni lipesi. Jätin sen nyt kuitenkin tuohon muotoon.

Oma rakas Plutoni.

3 kommenttia:

  1. Mulla on sama dilemma.. Tahtoisin että Pluto on planeetta, mutta teoriassa se ei voi olla.
    Ehkä Pluto ja sen kuu ovat aikojen alussa olleet yksi ja sama ja jonkun kosmisen katastrofin seurauksena niistä tuli aurinkokuntamme erä-jormat

    VastaaPoista
  2. Jos ne ois yksi ja sama, niin ne voiski olla planeetta. Onkohan niitä aluksi maastakäsin luultu yhdeksi? En näemmä ole vielä saanut omaksuttua kaikkea tietoa Plutosta... 1800-luvulla pienempiäki esiteitä pidettiin planeettana, että ei se ihan vaan koosta ole kiinni, miten ennen määriteltiin. Ja nämähän on tietenki ihan täysin määrittelykysymyksiä.

    VastaaPoista
  3. Avaruus ja planeetat on joskus ollut suurimpia kiinnostuksen kohteitani. Lapsena ja nuorena harrastin hieman avaruutta ja fysiikkaa. Siitä tämä innostus.

    VastaaPoista

Ilahduta kommentillasi sekä minua että kanssalukijoita. Kommentit ovat blogin ainoa polttoaine.